Created (c) by Princexells Seyka (Princelling Saki)

Model Baju Kurung Masa Kini

 Baju kurung ialah gaun khas etnis Melayu. Baju sambungan ini biasanya dipadukan dengan selendang bagi perempuan serta kain buat kaum laki-laki. Seiring perkembangan zaman, baju kurung pun banyaknya dimodifikasi, biarpun abadi enggak menghilangkan macam aslinya. Penyanyi tenar asal bangsa jiran, Malaysia, Siti Nurhaliza, tetap memasang baju kurung yang dipadupadankan dengan senggolan modern. Siti tampak ayu dan enggak kehilangan kebiasaan melayunya dengan menggunakan baju kurung modern terkini tersebut.

Sebenarnya, saat dasar mula baju kurung ini dihasilkan untuk laki-laki serta gadis. Namun, pada pemaparan umum, ketika berseru "baju kurung", maka hendak menuruti pada blus laki-laki khas etnis Melayu. Padahal, seperti didefinisikan didalam salah tunggal buku edisi pagi buta Baki, baju Melayu ini terdiri dari Baju Kurung Cekak Musang untuk gadis maupun Baju Kurung Cekak Musang untuk kaum laki-laki.

Selain Cekak Musang, didalam khasanah kaos akhlak Melayu ini dikenal pula varian baju kurung lainnya, seperti Baju Kurung Teluk Belanga, Baju Kurung Riah Pahang, Baju Kurung Kedah, serta Baju Kurung Modern. privat bagi Baju Kurung Teluk Belanga, di area Pasundan dikenal pula komposisi pakaian Teluk belanga yang mengambil didalam salah esa komposisi gaun sebangsa kampret. Namun, abad kali ini orang bertambah mengerti kampret saja ketimbang Baju Teluk Belanga.

Baju Kurung Cekak Musang
Menurut beberapa penyuplai yang dapat ditelusuri, Baju Kurung Cekak Musang sudah dikenal sejak 1930-an. Baju Kurung Cekak Musang terlebih dahulu bermacam baju kurung yang panjangnya hingga ke lutut, mempunyai saku di kiri serta kanan, dibelah di bawah leher bahkan pertengahan dada, ada sederet assecories di adegan kirinya. Baju Kurung Cekak Musang alami dipadankan dengan kain sarung macam aliran Mengalun.

Seperti pernah disinggung di atas, baju kurung itu kerap dijelaskan selaku kaos spesifik laki-laki saja. Padahal, gadis pun setingkat pernah galib menggunakan baju kurung ini. semacam didefinisikan dalam buku ”Pendidikan Seni tampak SPM” keluaran subuh Bakti Sdn Bhd, yang termasuk kedalam pada gaun konvensional perempuan etnis Melayu ini antara lain Baju Kurung Teluk Belangan, Baju Belah, Baju Kurung Cekak Musang, Baju Kedah, Baju Kebaya Labuh, Baju Kebaya Pendek, dan juga Baju Pahang. Sementara, bagi kaum laki-laki dikenal pakaian Baju Kurung Melayu Teluk wajan maupun Baju Kurung Cekak Musang.

Baju Koko yang sering yang dilekatkan Ustadz Jeffri al-Bughori barangkali termasuk varian yang diilhami Baju Kurung Melayu Cekak Musang. ada dua pertimbangan mengapa baju kurung juga dikenal baik di tim kita-kita. hot akibat komponen serumpun yang mempunyai kebiasaan yang mendekati sama, maupun kedua ialah karena komponen mayoritas berakidah Islam, sehingga pemilihan assecories pakaian itu berasa kian terjamin serta gampang diterima.

Artikel Terkait: Model Baju Kurung Masa Kini

Description: Model Baju Kurung Masa Kini Rating: 5.0 Reviewer: Unknown ItemReviewed: Model Baju Kurung Masa Kini
Comments
0 Comments

{ 0 komentar... read them below or add one }